جمعه, 31 فروردين 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

از اهداف اتاق فکر رفع مشکلات انباشته قم و جبران عقب افتادگی هاست

taghefekrاتاق‌های فکر استانی در پی نهادینه‌سازی مشارکت و همفکری کلیه فرهیختگان جامعه و ورود اندیشه‌ها آنان به چرخه سیاست‌گذاری عمومی است. اتاق فکر در استان قم نیز از چند سال گذشته فعالیت خود را به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی بنایی آغاز نموده است .در همین رابطه مصاحبه ای با وی را ملاحظه می فرمایید

 

جناب آقای بنایی از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم؛ لطفا در رابطه با اهداف کلان تأسیس اتاق فکر توسعه استان قم توضیحاتی را بفرمایید.
اتاق فکر توسعه استان قم به عنوان یک کارگروه NGO متشکل از مدیران بومی متخصص ، کارشناسان و نخبگان متخصص در 12 کارگروه تخصصی با توجه به سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به قم در آبانماه سال 1389 و با عنایت به تذکرات و سخنرانی ها و ارائه مسائل و مشکلات قم توسط معظم له تشکیل شده و حدوداً 30 نفر عضو فعال دارد.
از اهداف اتاق فکر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ،رفع معضلات و مشکلات انباشته قم و جبران عقب افتادگی ها آن در یک دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت رسیدن به یک جهان شهر شیعه با عملکرد ملی و بین المللی است. که لازم است با این هدف گذاری مقام معظم رهبری زیرساخت های آن متناسب با بیانات ایشان در قالب کمیته های کاربردی تدوین شده که نقشه راه آن متناسب با سخنرانی های ایشان در طول مدت سفر به قم و بر اساس چارت تدوین شده ومنتشر شده از طرف سایت معظم له برنامه ریزی و تدوین شده است در حال تهیه و ارائه طرح ها و راهکارهای اجرایی است که بخشی از آنها ارائه شده و هم اکنون نیز در حال اجراست.

آیا این اتاق توسط نهادهای دولتی حمایت می شود یا به صورت دیگری اداره می شود؟
این مجموعه به صورت خودجوش توسط تعدادی از مدیران ، کارشناسان و نخبگان مطیع امر رهبری و علاقه مند به شهر کریمه اهل بیت (س) و با توجه به سوابق مدیریت و تجربه کاری آنها در قالب NGO که نه وابستگی دولتی و نه وابستگی حزبی و سیاسی و گروهی داشته اند و به صورت مستقل تشکیل شده است و علیرغم گزارشات فنی و دست اول آن هیچ گونه حق الزحمه و پاداش و یا مبلغ و... دریافت نکرده و اطلاعات وگزارشات خود را به منظور عملیاتی شدن دغدغه های مقام معظم رهبری برای شهر قم به صورت رایگان در اختیار مسئولین شهر و وزارتخانه های ذیربط قرار می دهند.

با توجه به لزوم بهره مندی از نخبگان در اتاق فکر، اعضای این اتاق چگونه انتخاب شدند؟
افراد متخصص و علاقه مند با توجه به تعریف 12 کمیته کاری تدوین شده با توجه به آشنایی و سابقه در مدیریت و مطالعات موضوعات مطروحه و عملاً صاحبنظران این بخش به صورت دوستانه گرد هم جمع شده اند و خروجی مطالعات و سوابق کاری خود را بدون هیچگونه چشم داشتی در اختیار مدیران، مسئولان و وزارتخانه های مرتبط قرار می دهند و درب های اتاق فکر به سوی کلیه افراد پژوهشگر و نخبگان و علاقه مندان به شهر کریمه اهل بیت (ع) قم جهت پیشرفت و توسعه آن به عنوان یک جهان شهر شیعه و یک شهر آرمانی با عملکرد ملی و بین المللی به سمت همگان باز است.
همه دوستان اتاق فکر در این نکته با یکدیگر توافق و تعهد نموده اند که صرفا مسائل با دید کارشناسی مطالعه، ارزیابی و پیگیری شود و همگان بدون توجه به جایگاه، سمت و مسئولیت برای ارتقای قم و جبران عقب ماندگی های مزمن آن تلاش هماهنگ و هم راستا داشته باشند.

گویا یکی از مهمترین اهداف تأسیس این اتاق پیگیری مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قم بود، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
همان طوریکه قبلاً بیان شده پایه و اساس شکل گیری اتاق فکر توسعه استان قم سفر مقام معظم رهبری به قم در آبانماه 1389 و این بخش از فرمایشات معظم له بود که " مصوبات این سفر را مو به مو پیگیری کنید." پایه گذاری و با تشکیل ستاد مردمی پیگیری مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قم آغاز شد و با توجه به مصوبات سفر توسط هیئت محترم دولت در قم نسبت به پیگیری تخصیص اعتبارات مصوب شده در مصوبات هیئت محترم دولت در بودجه کل کشور و تخصیص های سالیانه آن و پیشرفت فیزیکی طرح ها و پروژه های مصوب ، گزارشات آن خدمت استانداران وقت و نماینده محترم خبرگان رهبری در قم (حضرت آیت اله مومن) در قالب عملکرد ستاد مردمی پیگیری مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قم در چند جلسه ارائه و پیگیری شد و حضرت آیت اله مومن نیز طی نامه ای گزارشات مذکور را خدمت مقام معظم رهبری (مدظله) ارسال کردند که منتج به تاکید معظم له برای تخصیص تمام و کمال اعتبارات سفر و حتی تصویب و پرداخت اعتبارات بیش از مصوبات در بخش سهم دفتر رهبری برای سفر بود.
لذا تا کنون 12 کمیته اتاق فکر توسعه استان قم گزارشات خود را شامل: 1- کمیته های امور زیربنایی و حمل و نقل (شامل 5 جلد گزارش) 2- کمیته امور آب و کشاورزی (دو جلد گزارش) 3- کمیته صنایع ، بازرگانی ، IT و فرش قم (دو جلد گزارش) 4- کمیته سرمایه گذاری و مدیریت تسهیلات و اعتبارات (زیرساخت های سرمایه گذاری و عملکرد بورس و بانکهای استان دو جلد گزارش کامل از سال 88 تاکنون) 5- کمیته آسیب شناسی و جبران عقب افتادگی های قم (یک جلد گزارش) 6- کمیته ورزش و جوانان (یک جلد گزارش) 7- کمیته مدیریت شهری (یک جلد گزارش) 8- کمیته محیط زیست و فضای سبز (یک جلد گزارش) 9- کمیته گردشگری مذهبی و توریسم درمانی (مطالعات قم کانون گردشگری توریسم مذهبی کشور و جهان شهر شیعه) 10- کمیته شهرسازی ، سیمای شهری و معماری ایرانی اسلامی و نمادهای انقلاب (یک جلد گزارش در حال تکمیل ) تدوین شده است و گزارشات کمیته های فرهنگی و اجتماعی -بهداشت و درمان در حال بررسی و جمع آوری مطالعات و تکمیل گزارشات است.
گزارشات فوق بر اساس مطالعات فرادست و سند چشم انداز 20 ساله توسعه کشور ، سند آمایش و توسعه استان، طرح های مطالعات جامع قم در بخش های تخصصی آن و قانون برنامه پنجم و پیشنهادات قانون برنامه ششم توسعه کشور برنامه ریزی و تدوین شده است و همین رویه همچنان ادامه خواهد یافت.

در رابطه با آسیب شناسی و جبران عقب ماندگی های استان چه پژوهش هایی انجام شده است؟
اهم موضوعات مطروحه در کمیته آسیب شناسی و جبران عقب افتادگی های استان به شرح ذیل تدوین شده است.
• بررسی عملكرد میزان تحقق طرحها و برنامه های پنجساله سوم و چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی استان قم.
• بررسی آمارنامه های استان قم و تعیین نقاط ضعف استان در نسبت سرانه های کشوری و رده بندی استانها و ارائه توصیه و راهکارهای مناسب جهت رفع نقاط ضعف و پوشش حداقل سرانه های کشوری در سر فصل های مختلف و مورد نیاز استان.
• بررسی سرانه های استان قم نسبت به سرانه کشوری در زمینه های بهداشت و درمان ، آب ، خدمات عمومی و رفاه اجتماعی ، فضاهای ورزشی ، فضاهای فرهنگی و.... که عموماً به میزان 40% الی 50% سرانه مصوب کشوری می باشد. و استان قم در رتبه بندی استانهای کشور بین رده 22 الی 30 درمجموع استانها قرار می گیرد.
• بررسی دستاورد ها و عملکرد پروژه های مصوب سفر اول مقام معظم رهبری به قم (1375) که دو پروژه جنات و احداث جاده قم نیزار هنوز به اتمام نرسیده است.
• بررسی دستاورد ها وعملکرد پروژه های مصوب سفر دوم مقام معظم رهبری به قم (1389) با رقم بیش از 1400 میلیارد تومان تخصیص اعتبار مصوب برای سالهای 89 و90و91 ، 92 براساس وضعیت عملکردی و تخصیص اعتبارات پروژه های مصوب تاکنون ، برای اعتبارات سال 89 (59%) و اعتبارات سال90 (30% تا بهمن ماه) توسط دولت محترم تخصیص اعتبار شده است.
• بررسی دستاورد ها و وضعیت عملکردی سفر اول ریاست محترم جمهوری به استان قم (1384) که از تعداد 100 مصوبه و توافق انجام شده 91 مورد آن اقدام شده ، 8 مورد دردست اقدام و یک مورد نیز هنوز اقدام نشده است.
• بررسی دستاورد ها و وضعیت عملکردی سفر دوم ریاست محترم جمهوری به استان قم (1387)که از تعداد 136 مصوبه (54% انجام شده است) 9 مورد دردست پیگیری، 46 مورد دردست اقدام و 79 مورد اقدام شده و 2 مورد اقدام نشده است.
• بعلت عدم اجرای سفر سوم ریاست محترم جمهوری به استان قم (پیش بینی فروردین 90)عملاً 206 مورد مصوبات پیش بینی و هماهنگ شده آن به میزان 400/57 میلیارد ريال (حدوداً 6000 میلیارد تومان)عملاً مسکوت مانده است.
• بررسی پتانسیل ها و نقاط قوت قم در زمینه صنعت گردشگری و توریسم مذهبی و برنامه ریزی و ارائه خدمات در زمینه های
جاذبه های مذهبی:(حرم مطهرحضرت معصومه (ع) ، مسجد مقدس جمکران ، مساجد خاص، اعتکاف ،ایام تاسوعا و عاشورا، نیمه شعبان ، اعیاد و مراسم سوگواری و.....)
مفاخر اسلامی و شیعه: (بیوت مراجع و علماء ، مدارس علمیه، آرامگاه ها ، امام زادگان ، مفاخر معاصر ، موُلفین و فیلسوفان معارف اسلامی مدفون درقم و...)
جاذبه های باستانی: (تپه ها و آثار باستانی ، کاروانسراها ، قلعه ها، بازار سنتی ، میل ها ، گنبدها ، ساختمانهای تاریخی و....)
 جاذبه های طبیعی و جغرافیایی: (دشت کویر ،دریاچه نمک ، غارها ،نقاط ییلاقی و قشلاقی استان ، مناطق حفاظت شده ، کوههای استان(خضر،دوبرادران،الوند وشنوه و....)و....
• جهت جذب گردشگران مذهبی و آشنایی با فضای روحانی معنوی ، مفاخرواقلیم و طبیعت قم بعنوان قطب و پایگاه شیعه درجهان اسلام و همچنین جذب سرمایه ها و تحول بنیادین در شکوفایی و رشد اقتصادی استان.
• بررسی نقاط قوت جغرافیایی قم جهت استفاده از پتانسیل شعاع 120 کیلومتری از تهران جهت استقرار صنعت متناسب با اقلیم خشک و کم آب قم و ایجاد شهرک های تخصصی صنعتی.
• بررسی نقش استراتژیک جغرافیایی استان در مسیر شریانی راههای عبوری 17 استان، عبور سه خط راه آهن سراسری از آن و استفاده از پتانسیل حمل و نقل درایجاد فرصتها اشتغالزایی و توسعه اقتصادی استان قم.
• بررسی تسهیلات مورد نیاز برای زائرین ومسافرین و امکان ایجاد ماندگاری بیشتر زائرین در شهر قم با ارائه خدمات مناسب از جمله ایجاد ترمینال های مسافری ترکیبی (تمرکز اتوبوس ، راه آهن ، مترو ، مونوریل ، پارک سوار و....)در پایانه های جدید الحداث شهر قم .
• بررسی نحوه مشارکت بانک ها در ارائه تسهیلات مناسبتر به پروژه های گردشگری ، خدمات عمومی و اقتصادی استان با توجه به رسوب بیش از 12000 میلیارد تومان از پول حسابهای قرض الحسنه مردم قم نزد بانک های استان و لزوم اولویت گذاری بانک ها جهت مشارکت در پروژه های درون استانی و بهره مندی مردم قم از آن.
• بررسی مسائل مشکلات ارائه تسهیلات بانک ها به سرمایه گذاران جهت احداث و مشارکت درپروژه های مورد نیاز استان ولزوم ایجاد شرکت سرمایه گذاری استان با عنوان "بنیاد توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی استان قم" و تهیه اساسنامه و هیئت موسس آن.
• بررسی نحوه رفع محرومیت و اشتغال زایی در درآمد سنتی مردم قم با احیای مجدد تولید فرش قم و رفع مسائل و مشکلات آن در دوره های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت و ایجاد شهر فرش و نمایشگاه صادراتی جانبی آن در شهر قم بعنوان قطب و پایگاه فرش اصیل کشور به جای ایجاد شهر فرش و نمایشگاه آن در شهر جدید پرند.
• لزوم تهیه طرح سند آمایش سرزمین بمنظور بهره وری مناسب از آب و خاک و اقلیم متفاوت استان در کشاورزی (زراعت، پرورش دام و طیور) با ایجاد کشت های مکانیزه و گلخانه ای توسعه باغات و .... صنعت متناسب با معادن واقلیم خشک و کم آب قم ، گمرک و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان،ایجاد بارانداز و انبار های بزرگ و مجهز در مسیر قم - سلفچگان بعنوان کانون حمل و نقل بار و ترابری کشور و....

لطفا در زمینه تأسیس کمیته های دوازده گانه اتاق فکر توسعه قم توضیح دهید.
همانگونه که قبلاً عرض کردم اتاق فکر استان قم بر مبنای سخنرانی های مقام معظم رهبری در سفر به شهر مقدس قم و اعلام مسائل و مشکلات و دغدغه های شهر قم و اعلام اینکه " شهر مقدس قم آبروی جمهوری اسلامی ایران است زیرا این شهر پایگاه انقلاب و روحانیت و محل بزرگترین حوزه علمیه و شخصیت های برجسته علمی و دینی است.خدمت به قم خدمت به یک شهر نیست خدمت به کشور و آبروی جمهورری اسلامی است" و با اعلام اینکه "شهر قم کارکرد ملی و بین المللی دارد" در دوازده کمیته و یک ستاد برنامه ریزی شده و عملاً از بهمن ماه سال 1389 فعالیت خود را در قالب ستاد پیگیری مصوبات سفر مقام معظم رهبری آغاز و تا کنون به صورت هفتگی و منظم جلسات آن هر چهارشنبه شب برگزار می گردد و تا کنون 142 جلسه رسمی داشته و فقط در ایام عزاداری دهه محرم ، ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات رسمی و مناسبت ها گاهاً جلسات آن برگزار نشده است و اسامی کمیته های 12 گانه آن نیز در بالا به آن اشاره شده. مسئولین کمیته های 12 گانه عملاً اعضای اصلی ستاد اتاق فکر و توسعه استان را تشکیل می دهند.
آیا اتاق فکر تا کنون دیداری با شخصیت های برجسته کشور ترتیب داده است؟
اعضاء اتاق فکر استان جهت ارائه مطالب و مطالعات خود و همچنین پیگیری موضوعات مصوب شده تا کنون 4 جلسه با نماینده محترم مردم قم در مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت اله مومن و 4 جلسه با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نماینده محترم قم جناب آقای دکتر لاریجانی و همچنین دو جلسه با استانداران وقت ( حجت الاسلام والمسلمین موسی پور و آقای پیریایی) داشته اند و مطالب و موضوعات مطروحه را به استحضار مسئولین محترم رسانده و همچنین پیگیریهای جدی از طرف نماینده محترم مردم قم در مجلس خبرگان رهبری و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در این خصوص صورت پذیرفته است.

اتاق فکر جلسات خود را منظم و متوالی برگزار می نماید یا به فراخور شرایط پیش آمده تشکیل جلسه می دهد؟
اتاق فکر جلسات خود را به صورت منظم هفتگی (هر چهار شنبه شب) برگزار می کند و همچنین متناسب با موضوعات و پیگیری مطالب اجرایی آنها نشست هایی را با دعوت از نخبگان ، مدیران محترم استان اعم از شاغل و سابق و صاحبنظران برای استفاده از دیدگاه ها و تجربیات آنان دارد. و ملاقات هایی هم با سایر متخصصین در خارج از استان و بازدیدهای کارشناسی جهت تکمیل مطالعات تخصصی خود با توجه به موضوعات مرتبط داشته اند.

مردم استان قم چگونه می توانند از فعالیت ها و اقدامات این اتاق آگاه شوند؟
با توجه به سایت ها و روزنامه های منتشر شده در استان مطالب گسترده اتاق فکر به صورت دسته بندی شده و منظم به اطلاع علاقه مندان و دوستداران شهر عش آل محمد (ص) خواهد رسید تا با ارائه نقطه نظرات و پویا شدن پیشنهادات و طرحها در راستای ایجاد یک شهر ملی و بین المللی که خواسته مقام معظم رهبری و شان شهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و مردم متدین و ولایت مدار شهر مقدس قم می باشد را فراهم کنیم. انشاءا...

خبرآنلاین (لینک اصلی)
یکشنبه 11 بهمن 1394

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM