گروه سياسی: حجتالاسلام علی بنايی، نماينده مردم قم در مجلس، شناخت اولويتهای امروز نظام اسلامی و ترجيح آنها را مهمترين مصداق رعايت تقوای سياسی از سوی نخبگان، افراد و جريانهای مختلف بيان كرد.
حجتالاسلام و المسلمين علی بنايی، نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتوگويی با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره موضوع «اخلاق و تقوا در رفتارهای سياسی؛ وضعيت موجود و مطلوب» انجام شد، با بيان اينكه اعمال يك فرد مسلمان بايد در چارچوب احكام اسلامی شكل گيرد، گفت: در مكتب اسلام، قرآن و سيره پيامبر(ص) و ائمه(ع) نسبت به رفتارهای فردی و اجتماعی مسلمانان تذكراتی داده و توصيههای مطرح شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: با توجه غنا و جامعيتی كه در احكام نظری و عملی داريم، مشاهده میكنيم كه نسبت به تقوا، خويشتنداری، مراقبت از خانواده و اجتماع و رعايت حدود و مرزها تأكيدهای فراوانی شده است.
نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينكه تقوا به طور كلی به مفهوم خداترسی تعريف میشود، اظهار كرد: تقوای يعنی رعايت امر و نهی الهی در همه امور و اين تقوا در عبادات به اين مفهوم است كه عبادات با قصد قربت، با نيت خالص و مال حلال انجام دهد.
بنايی در اين بخش از گفتوگو مفهوم تقوای سياسی را مطرح كرد و توضيح داد: رعايت امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اسلامی خود مصداق رعايت تقوای سياسی است. به طور كلی بايد در همه جريانها و فعاليتهای سياسی بايد مبنا فرمان الهی باشد.
در ادامه از اين نماينده مجلس سؤال شد اخلاق شامل مجموعهای يكسری اصول مطلق است در حالی كه سياست به معنای تدبير در اداره جامعه است كه میتواند گاه توأم با برخی مؤلفهها از جمله مصحلت باشد، در اين صورت اين سؤال مطرح است كه آيا میتوان سياست را با آن ويژگیها اخلاقی كرد، كه وی در پاسخ تصريح كرد: در تعليمات اسلامی گفته میشود كه دين از سياست جدا نيست و اين امر ملهم از قرآن و سيره پيامبر(ص) است و ايشان هم پيامبر(ص) و امام مسلمين و همچنين مؤسس و حاكم حكومت اسلامی بودند و رفتار ايشان به عنوان مؤسس اين حكومت و نيز سيره حضرت علی(ع) به عنوان ادامه دهنده اين مسير نشان میدهد كه اخلاق چگونه میتوان چنين سطح بالايی در امر حكومتداری وارد كرد.
اين عضو مجمع روحانيون مجلس با بيان اينكه پيامبر(ص) برای اتمام مكارم اخلاقی برگزيده شدهاند، اظهار كرد: ايشان تنها فقط درس اخلاق نمیدانند، بلكه به صورت عملی هم در حكومتداری خود درس اخلاق میدانند، دستور اجرای حد میدادند، دستور جنگ و يا دستور امضای صلح را صادر میكردند و حتی برای ساخت شهر مدينه نيز دستورهای خاصی میدادند. پيامبر(ص) در اجزای حكومت نيز ورود میكردند و در همه اين موارد رعايت اخلاق و تقوا را مدنظر داشتند.
وی با بيان اينكه شيوه حكومتداری حضرت علی(ع) هم بهترين الگوی در اين زمينه است، توضيح داد: شيوه برخورد ايشان با مخالفان بهترين نمونه اخلاقمداری در سياست است كه اگر اين نوع عملكرد و نتيجه آن به خوبی در جامعه تشريح شود، نتايج خوبی خواهد داشت. ما كه نظامی اسلامی را تأسيس كردهايم بايد تلاش كنيم خود را به شيوه حكومتداری حضرت علی(ع) نزديك كنيم.
نماينده مردم قم در مجلس اضافه كرد: بصيرتی كه همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبری است، در واقع با رعايت تقوای الهی حاصل میشود. اين بصيرت برآمده از تقوا باعث میشود انسان مراقب گفتار خود باشد، كاری انجام ندهد كه دشمن را خوشحال كند و به نظام ضربه بزند.
وی شناخت اولويتهای امروز نظام اسلامی را مهمترين مصداق رعايت تقوای سياسی در حال حاضر بيان كرد، درباره وضعيت امروز جامعه و عملكرد افراد و جريانهای سياسی نسبت به اين اخلاقمداری اظهار كرد: متأسفانه ما رفتار اسلامی و مبادی اخلاقی فاصله گرفتهايم و در برخی موارد رعايت حدود الهی نشده است.
اين نماينده مجلس هشتم در پايان با اشاره به توصيههای مقام معظم رهبری مبنی بر اينكه بايد به حرفهای همگان و ديدگاههای منتقدان نيز با سعه صدر گوش فرا داد و با يك اظهارنظر نبايد افراد را متهم كرد، خاطرنشان كرد: خود ايشان نيز در حوادث اخير كشور با سعه صدر مطالب مختلف را بررسی كردند و افراد را راهنمايی كردند و رعايت تقوای سياسی در رفتارهای ايشان به خوبی متجلی است و افراد و جريانها میتوان عمل سياسی رهبری معظم را به عنوان يك شاخص مدنظر داشته باشند، البته بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه رفتارهای مقام معظم رهبری شفاف و روشن و غيرقابل تفسير است.
خبرگزاری قرآنی ایران، ایکنا (لینک اصلی)
سه شنبه 11 اسفند 1388