جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

مسئولیت‌های روحانیت

رهنمودهای حضرت امام، در حقیقت نمودار برنامه تئوری-عملی روحانیون در هدایتگری به سمت جامعه مطلوب قرآنی است.

کارکردها یا به عبارتی وظیفه‌ها و مسئولیت‌های روحانیت، روندی دیرینه دارد و در هر زمان و مکانی تأثیرهای مثبت و سودمند برای مردم به همراه داشته است. عملکرد این نهاد در تاریخ کشور ایران، به ویژه دوران آماده‌سازی برای انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام سیاسی و اجتماعی اسلام به گونه شگفت‌انگیزی درآمد و ملت را از خرد و کلان همراه خود ساخت.

حضرت امام خمینی(ره) در کتاب کشف الاسرار، در باب ضرورت وجودی روحانیت سخن رانده و ‌این نهاد اجتماعی را همانند نهادهای اجتماعی دیگر برای جامعه سودمند می‌داند زیرا ضرورت کارکردی روحانیت را هرگز نمی‌توان انکار کرد. ایشان پیروان روحانیون را وارستگانی می‌شمارد که وظیفه‌شناس بوده و پیشینه سوء نداشته و همواره خود را ملتزم به حدود و مقررات دینی و شرعی می‌سازند. از این رو رهبر فقید انقلاب، به منظور پیاده‌سازی احکام دین در زندگی جمعی، وجود روحانیت را یادآور شده و عالمان دین را مدافعان حریم ایمان و هدایتگران مردم به راه سعادت و تکامل اخلاقی می‌شناسانند.

به منظور عینیت یافتن جامعه ایده‌آل دینی، روحانیت ناگزیر از تشکیل حکومت و گرفتن قدرت از طاغوت است. زیرا بدون حاکمیت سیاسی نمی‌توان نقشی هدایتگرانه در زندگی فردی و جمعی ملت داشت. اگر اسلام مانند آیین مسیحیت کلیسایی بود و دین را از سیاست تفکیک کرده بود، طبعا روحانیت اسلام هم کاری به حکومت و حاکم نداشت و به موعظه‌های اخلاقی و گفتن مسئله‌های شرعی بی‌دردسر بسنده می‌کرد. اما بر اساس بینش ولایی که قرآن و عترت(ع) در دسترس ما نهاده و عالمان دین را در برابر ظلم و جور طاغوت‌ها مسئول دانسته و عالمان درباری و دنیاپرست را متهم شناخته اند، نمی‌توان نهاد روحانیت را نهادی بیگانه با قدرت و اقتدار و مفاهیم سیاسی حرکت‌آفرین در بستر زمان به حساب آورد.

از این رو هدایتگری مردم به سمت حاکمیت و جامعه آرمانی اسلام که طرح و نمونه و الگوی آن را پیامبر اکرم(ص) و امیرمومنان(ع) نمایانده‌اند، به عهده عالمان بزرگوار دین در هر زمان و مکان است. بر این پایه است حضرت امام خمینی(ره) پیوسته روحانیت کشور را در جهت برپایی حکومت اسلام برانگیخته و علمای حوزه‌ها را به هدایتگری سیاسی امت وامی‌داشت. اگر اسلام فقط بعد اخلاقی و معنوی داشت، نیازی نبود که روحانیت آن خود را به خطر افکنده و با طاغوت‌ها درگیری پیدا کند. اما ابعاد تمام و کاملی که در آیین اسلام ناب محمدی(ص) نهفته است، جهت‌گیری همه‌جانبه‌ای را می‌نمایاند که اقتضای آن داشتن قدرت و اقتدار است. بدین منظور بنیان‌گذار جمهوری اسلامی روحانیت شیعه را متوجه رسالت سنگین خود پیرامون حکومت اسلامی ساخته و خواهان یأس‌زدایی از حوزه‌ها و جامعه می‌شود، تا از این رهگذر بستر هدایت دینی مردم همواری پذیرد و بتوان اقامه عدل و قسط داشت.

امام امت افزون بر یأس‌زدایی ضرورت ابهام‌زدایی پیرامون اسلام و اندیشه‌های متنوع آن را یادآور می‌شود که اقتضای دیگر هدایت مکتبی نهاد روحانیت است. رهنمودهای حضرت امام در آن دوران، در حقیقت نمودار برنامه تئوری-عملی روحانیون در هدایتگری به سمت جامعه مطلوب قرآنی است. هرچند که این امر مهم تا حدی انجام پذیرفته است، با این همه باید دانست که کشف ماهیت اسلام و قوانین و احکام و حدود الهی همواره بر عهده عالمان دین بوده و آنان به منظور مصونیت اذهان عمومی جامعه ‌باید گفتارها و نوشتارهای هدایتگرانه‌ای در باب شناخت‌های دینی و نیز فلسفه احکام جزایی و غیر آن پدید آورند. شکی نیست که دشمن در دوران حاکمیت اسلام، تلاش افزون‌تری در جهت ابهام‌آفرینی درباره دین و قوانین و مقررات گوناگون آن داشته و بر ادامه آن اصرار می‌ورزند. از این رو هشدارهای امام(ره) را باید هشدارهايی ماندگار به روحانیت تلقی کرد که مبادا دچار غفلت از دشمنان قرآن و اسلام شده و ناخواسته به انزوا گراید.

19 دي آنلاين (لينك اصلي)
خبرگزاري تابناك (لينك اصلي)
يكشنبه 29 آذر 1389

مسئولیت‌های روحانیت

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM