شنبه, 12 خرداد 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)

011مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین بنایی در خصوص برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) انجام گردید که مشروح  کامل آن را در زیر می خوانید
 
تاثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی را در ارتقاء سطح علمی و معرفتی عموم چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برگزاری این­گونه جشنواره‌ها در حقیقت تعظیم به شعائر محسوب می‌شود و مصداق آیه شریفه «ومن یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب» می‌باشد؛ احترام وبزرگداشت شعائر الهی از جمله روزهای مهم تاریخی حیات سیاسی و اجتماعی ائمه(علیهم اسلام) اثر عمیقی در روح مردم بر جای می‌نهد. تعظیم وگرامی­داشت خاطره­ی پیشوایان مکتب اهل بیت(علیهم اسلام) تاثیرات عمیق و عظیم را برروح و جان شیعه می‌گذارد و لهذا از جهات متعددی حایز اهمیت می‌باشد.

جایگاه هنردر شناساندن معارف دین و اهل بیت(ع) و توصیه شما دراین زمینه چیست؟
امام صادق(ع) می فرماید: «ان حدیثنا یحیی القلوب»: همانا احادیث ما اهل بیت، قلب‌ها را زنده می‌گرداند.
تأمل در این کلام نورانی نشان می‌دهدکه نقل کلام و منش خاندان پیامبراسلام (ص) اثر بخش­ترین و عمیق­ترین رابطه را با روح و روان ایجاد می‌کند، کاری که یک هنرمند مکتبی قصد دارد آن­را به انجام رساند انتقال این مفاهیم به مخاطب است. از این حدیث معلوم می‌شودکه احادیث اهل بیت(ع) چنان هنرمندانه با فطرت و جان مخاطبین رابطه برقرار می­کندکه نیازمند استخدام ابزار وآلات پیچیده و خارق العاده می‌باشد. لهذابرگزاری این قبیل جشنواره­ها بایستی راه­های دسترسی سهل وآسان به معارف اهل بیت(ع) را شناسایی وآن­را در اختیار مخاطبان درد آشنا قرار دهد و هنرو هنرمند اصیل مکتبی چنین رسالتی را برعهده دارد.
تاثیرنمایشگاه‌هایی همچون قرآن و عترت در تبیین جایگاه قم در داخل و خارج از کشور چیست؟
قم به­ لحاظ ظرفیت و بسترهای مساعد و شایسته­ای که دارد همان­طور که از لسان اهل بیت(ع) بیان گردیده قم باید زمینه­ساز انقلاب جهانی امام مهدی(عج) باشد و اگر نسل امروز از مسئولان و مردم نتوانند این وعده الهی را تحقق بخشند دست عنایت الهی از آستین نسل دیگر بر می­آید و توفیق ازآن آنان خواهد شد. ازمثال‌هایی که بیان گردید معلوم شد میان هنر وآموزه‌های دین هیچ­گونه پاردوکسی وجود ندارد زیرا دین الهی است و هنر هم عطیه ای الهی و برای جذب هرچه بیشترجوانان؛ بایدگفت با به کارگیری هنردر تالیف و پدیدآوردن آثاردینی و هنرمندانه را به زیور طبع آراستن و با نگاه خدمت دینی نه کار اقتصادی در همه این مراحل، جوانان جذب خواهندشد چنان­چه اهل بیت(ع) فرموده اند: اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند از ما متابعت می‌کنند و هنر این است که فرهنگ قرآن و عترت را با همان زیبایی­هایی که دارد ارائه کنیم.

توصیه‌های حضرتعالی در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه چیست؟
1. در برپایی نمایشگاه قرآن و عترت می‌بایست کاری درخور قرآن و اهل بیت انجام شود.
2. درگوشه گوشه این سرزمین پهناورکارهای علمی سترک و عظیمی در این رابطه انجام گرفته که باید همه را در معرض دید علاقه مندان علوم اسلامی قرار داد.
3. با حذف تشریفات وکارهای بیهوده می‌بایست تبلیغات به هنگام و صحیح انجام گیرد.
4. دبیرخانه جشنواره پدیدآورندگان، ناشران، طراحان و دیگرخدمت گزاران عرصه تولید، چاپ و نشردر موضوع مربوطه را شناسایی و انشاءا... مورد تقدیر شایسته قرار دهد.

زیبایی‌ها و ظرافت‌های هنر را چگونه می‌توان با زیبایی‌های دین درآمیخت بدون این­که از زیبایی‌های جایگاه والای دین کاسته شود؟
جشنواره و نمایشگاه اگر هدف­مند برپا گردد می‌تواند جلوه­ای زیبا از تعامل دین و فرهنگ و هنرباشد و طبیعتا این دست نمایشگاه‌ها وجشنواره‌ها ارتقای سطح معرفتی جامعه را سبب خواهد شد. نه  فقط معماری که شعر، موسیقی، سینما، تئاتر، خطابه و... همه و همه می‌توانند قالب‌هایی جذاب برای بیان معارف ناب اسلامی باشند و قطعا هنر با این گستره نفوذ و تاثیرعمیق آن می‌تواند پل ارتباط فرهنگ دینی و مردم باشد. بنابراین صرف مسلمان و یا شیعه بودن یک فرد هنرمند برای اسلامی و مکتبی خواندن هنرکفایت نمی­کند بلکه بایستی دید و بینش فکری از معارف اصیل اسلامی سیراب شده باشد تا بتواند چنین مفهومی را تحقق بخشد.

برای جذب بیشترجوانان به این نمایشگاه‌ها و نقش مسئولان در این راستا چه توصیه­ای دارید؟
امروزه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و مذهبی دارای رقیب و یا معارض و یا بدل شده­اند و تشخیص اصل از بدل برای جوانان و نوجوانان ما دشوار و سخت می‌باشد و لذا وظیفه متصدیان فرهنگی جامعه در ارائه هنر اصیل و برگزاری جشنواره‌های با محتوای مناسب حساس­ترشده است. از این رو اطلاع­رسانی مناسب، رعایت ذوق وسلیقه جذاب وگیرا وچشم نواز وارائه محتوای غنی و حیات بخش نقش موثری درجذب جوانان می‌تواند ایفاکند و این مهم به دست خود جوانان امکان پذیراست و کافی است ایده‌ها و خطوط اصلی کار و خواسته‌ها ترسیم شود تا موتور محرکه جوانان به حرکت درآید و خودشان با ابتکارات و ذوق مناسب حال و روز خودشان بر غنا و محتوی برنامه‌های جشنواره بیفزایند، درپایان توفیق همه دست اندکاران این جشنواره را از خداوند مسئلت می‌نمایم و امیدوارم زحمات این دوستان مرضی خاطرحضرت علی بن موسی الرضاء و امام عصر(عج)  قرارگیرد.

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM