جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

قم نماد آرمان شهر اسلامی است

Untitled-1حجت الاسلام و المسلمین علی بنایی نماینده مردم قم در مجلس هفتم و هشتم در واپسین روزهای سال 1390 میهمان برنامه صبح تازه بود و ضمن تبریک سال نو به مردم شریف استان قم به سئوالات مطرح شده در این برنامه پاسخ داد؛ مشروح این مصاحبه تلویزیونی در زیر می آید:


بدون شک نقش مجلس در جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست، تقاضا می کنم از اهمیت مجلس شورای اسلامی برای بینندگان ما بفرمایید.
مجلس در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مهمترین ارکان تشکیل دهنده قدرت و حاکمیت است. به تعبیر امام راحل «مجلس در رأس امور است» و در تعبیری نیز از مقام معظم رهبری آمده که مجلس برای قوه مجریه و سایر قوا هماهنگی و ریل گذاری می کند. همچنین در قانون اساسی اصول متعددی در رابطه با اهمیت مجلس وجود دارد؛ دیگر اینکه مجلس در قانونگذاری و رأی اعتماد به قوه مجریه نقش مستقیم دارد. خوشبختانه ما به سمت نظام پارلمانی پیش می رویم، بنابراین آحاد ملت ایران باید به نقش مجلس در کشور حساس باشند و امور جاری در مجلس را دنبال کنند.

شما نماینده مردم قم در دو دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی بودید؛ عملکرد این دو مجلس را چطور ارزیابی می کنید؟
مجلس هفتم و هشتم هر کدام شرایط خاص خود را داشت ولی در مجموع مجلس هشتم بسیار قوی تر از مجلس هفتم عمل کرد. شادابی، پویایی و حضور مداوم در بحث های کارشناسی در مجلس هشتم بسیار بهتر از مجلس هفتم بود و در مجموع چشم انداز بسیار وسیع و روشنی داشت. در آخرین روزهای سال جهاد اقتصادی هستیم و به اعتقاد بنده مجلس هشتم برای رشد فضای اقتصادی کشور لوایح مهمی را به تصویب رساند که از مهمترین آنها به قانون تسهیل در کسب و کار و یا قانون وزارت نفت که برای اولین بار در کشور به تصویب رسید، می توان اشاره کرد.

Untitled-2

همانطور که فرمودید مجلس هشتم بسیار قوی و موثر عمل کرد؛ لطفاً مهمترین مصوبات این دوره را شرح دهید.
علاوه بر بر قانون کسب و کار و قانون نفت که عرض کردم، تقویت بخش خصوصی و احیای اصل 44 قانون اساسی از دیگر اقدامات اساسی و تأثیرگذار در این دوره بود. ورود بخش خصوصی به صنعت و اشتغال می تواند بسیار در آینده اقتصاد کشور اثرگذار باشد و مجلس هشتم در این زمینه عالی عمل کرد، هر چند که هیچ کاری خالی از عیب و نقص نیست. از طرفی می دانید که با تحریم های متعددی روبرو هستیم و من فکر می کنم راه برون رفت بسیاری از تحریم ها، تقویت بخش خصوصی است و همانطور که دیدید از این طریق بسیاری از بزنگاههای مهم و حیاتی را پشت سر گذاشتیم. در برنامه پنجم توسعه، صندوق توسعه ملی، در بخش کشاورزی، صنعت و دیگر حوزه ها در مجلس هشتم عملکرد مثبتی داشتیم.

در دوازدهم اسفند مردم نمایندگان منتخب خود را در مجلس نهم شناختند؛ به اعقاد شما نمایندگان استان قم چه نقشی در آبادانی شهر مقدس قم خواهند داشت؟
قم شهری ناشناخته است و ظرفیت های فروانی برای پیشرفت در این شهر وجود دارد؛ چه از لحاظ بین المللی و چه از لحاظ فرهنگی قم الگوی سایر بلاد اسلامی است و به تعبیر مقام معظم رهبری قم شهری جهانی است. همه ما اعتقاد داریم قم باید در مجلس اثرگذار باشد و امیدواریم نمایندگان منتخب از تمام تلاش خود در این زمینه بهره ببرند. علیرغم اینکه استان قم تنها سه نمایده در مجلس شورای اسلامی دارد و این تعداد از تمامی استانهای کشور کمتر است ولی مشاهده می کنیم با این وجود استان قم توانسته در سطح ملی نیز اثرگذار باشد و مایه امید برای آیندگان باشد.

به اعتقاد جنابعالی مهمترین دغدغه نمایندگان مجلس چیست؟
خب اصلی ترین وظیفه یک نماینده قانون گذاری و نظارت است اما هر نماینده بسته به همت و تلاش خود می تواند برای حوزه خود اثر گذار باشد؛ نمایندگان قم نیز دردرجه اول باید قم را بشناسند زیرا قم آرمان شهر اسلامی است و باید بخشی از علم جهانی را تولید کند؛ از طرفی حرم اهل بیت است بنابراین کسی که از قم به مجلس می رود از لحاظ فرهنگی وظیفه سنگینی بر دوش دارد. در جنبه های اقتصادی و اجتماعی نیز باید توجه زیادی به قم شود، روند رو به رشد پروژه های عمرانی از جمله مترو و مونوریل و فرودگاه قم و افزایش بودجه قم از 70 میلیارد به 2000 میلیارد تومان نشان دهنده نیاز قم به عمران و سازندگی است.

در پایان سال 1390 هستیم؛ پروژه هایی داریم که نیازمند پیگیری باشد؟
مهمترین اولویت در استان ساماندهی طرح های ترافیکی درون شهری و برون شهری است و یکی از پروژه هایی که باید پیگیری شود قطار قم – تهران است؛ همانطور که می دانید قم دارای 8 ورودی – خروجی است که کنترل این مبادی نیاز به برنامه ریزی دارد. در رابطه با قطار قم- تهران مبلغ 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است ولی تاکنون بودجه ای اختصاص نیافته است تا روند اجرایی کار آغاز شود.

Untitled-1

یکی از الزامات هر انتخابات عدم تخریب و احترام به رقیب است و مشاهده شد شما اولین فردی بودید که پس از اعلام نتایج انتخابات به منتخبین ملت و همچنین کسانی که در عرصه انتخابات حضور داشتند تبریک گفتید در این رابطه توضیح می فرمائید؟
من یک طلبه قمی هستم و به این شهر علاقه مندم و معتقدم انتخابات یک امتحان الهی و میدان حضور است. من از هر کسی که به نحوی به قم خدمت کند قدردانی می کنم زیرا همه ما خواستار پیشرفت و آبادانی این شهر هستیم. از طرفی هدف اصلی از انجام انتخابات حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی و ناامیدی دشمنان کشور است و همه کسانی که به این عرصه وارد می شوند باید به این مهم فکر کنند زیرا با این حضور روح امام راحل و شهدا خشنود می شوند و بر عزت رهبر معظم انقلاب افزوده خواهد شد. وظیفه داریم اخلاق انتخاباتی را نهادینه کنیم و اگر بخواهیم کشور ما نماد مردم سالاری دینی باشد باید سعه صدر داشته باشیم و از ناکامی ها نهراسیم.
من در پایان این نکته را عرض کنم که در دیدارهای مختلفی که با مراجع عظام داشتیم دغدغه اصلی این بزرگواران عمران و آبادانی قم است و خوشحالیم که با راهنمایی ایشان قم در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است؛ از همه شما سپاسگزارم و سال خوشی را برای همه دوستان و همشهریان عزیز آرزو می کنم.

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM