جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

مصاحبه/ حال و هواي شهر قم در روز شهادت حضرت زهرا( سلام الله عليها) و علت توجه مراجع تقليد به تعظيم اين روز

hazrar zahra

در سال‌هاي اخير مراسم بزرگداشت شهادت حضرت صديقه طاهره ( سلام الله عليها) جلوه ديگري پيدا كرده است. اگر در گذشته روز سوم جمادي الثاني مانند ايام شهادت ساير ائمه تنها ذكر مختصري از فضايل حضرت زهرا( سلام الله عليها) مي شد اما در چند سال گذشته اين روز همانند روز عاشورا با شكوه و عظمت خاصي در ايران بر گزار مي‌شود.

علت اين موضوع هم اهتمام ويژه اي است كه علما و مراجع تقليد در اين چند ساله براي تعظيم جايگاه بانوي دوعالم داشته اند. از چند سال قبل كه برخي از مراجع عظام تقليد مانند آيت الله العظمي وحيد خراساني و آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در اقدام زيبايي در اين روز با پاي پياده به  زيارت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله عليها) مشرف شدند ، مردم مومن شهر قم نيز به تبعيت از مراجع خود دسته‌هاي عزاداري برپا كردند  و اين موضوع نخستين بار در شهر قم قوت گرفت و از آنجا و به تبعيت از مراجع و مردم قم اين سنت حسنه امروزه در ميان شيعيان سراسر ايران رواج يافته است به گونه اي كه روز شهادت حضرت صديقه طاهره( سلام الله عليها) چهره ايران اسلامي را به كلي دگرگون مي سازد.حجت الاسلام و المسلمين بنايي از كساني است كه امسال به مانند سال‌هاي گذشته همپاي مراجع تعقليد در اين مراسم در شهر قم شركت كرده است. وي در گفت و گو با خبرنگار روزنامه 19 دي از حال و هواي شهر قم در اين روز مي‌گويد:
آقاي بنايي فضاي شهر قم به عنوان مركز جهان تشيع در روز شهادت حضرت زهرا( سلام الله عليها) چگونه بود؟

فضاي فاطميه دوم امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته بسيار با شكوه‌تر برگزار شد. جداي از شركت با شكوه مردم متدين قم در اين مراسم ما شاهد خيل عظيم مسافران و زواري بوديم كه مي خواستند روز شهادت دختر پيامبر مكرم اسلام را در كنار مزار مطهر كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله عليها) باشند.اين خيل عظيم مشتاقان اهل بيت عصمت و طهارت نشانگر اين موضوع بود كه آيين فاطمي فراگير شده و در حال تبديل شدن به سنتي حسنه است و مردم متدين وشيعه از سراسر ايران خود را به قم مي رسانند تا اين آيين هرچه با شكوه تر برگزار گردد. البته بايد گفت كه اين موضوع اختصاص به شيعيان ايران ندارد و ما شاهد هستيم كه همه ساله بسياري از شيعيان از سرتاسر دنيا براي زيارت حضرت فاطمه معصومه( سلام الله عليها) به قم مي آيند.

علت اينكه مراجع عظام تقليد اهتمام ويژه‌اي به بزرگداشت اين روز دارند چيست؟

حضرت فاطمه زهرا( سلام الله عليها) به لحاظ جايگاه، عظمت،شان و مكانتي كه دارند در ميان شيعيان مورد توجه ويژه‌اي هستند. مراجع تقليد شيعه هم به عنوان بزرگان شيعه اهتمام ويژه اي به اين موضوع دارند و فاطميه دوم را كه از لحاظ سنديت بيشتر مورد اطمينان است گرامي مي دارند. همانطور كه مي دانيد در روايتي كه نقل شده است يك قول كه قول صحيح‌تري هم هست مي گويد كه 95 روز پس از وفات پيامبر عظيم الشان اسلام ، حضرت زهرا به شهادت رسيده اند و چون اين صحيح تر است مراجع نيز اين روز را گرامي مي دارند.

حضرت زهرا جايگاه ويژه اي نزد رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) داشتند. ما در حديثي از ايشان داريم كه فاطمه پازه تن من است، هر كس او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر كس او را بيازارد مرا آزرده است. بنا بر اين عزاداري و بزرگداشت حضرت صديقه طاهره ( سلام الله عليها) قطعا و حقيقتا نوعي تعظيم شعائر ديني و اسلامي است و بزرگداشت ايشان جزء اصول محسوب مي شود.

علت اينكه مراجع به اين موضوع اهتمام دارد هم مشخص است. راه ائمه و راه حضرت فاطمه زهرا( سلام الله عليها) بايد شناخته و شناسانده شود. اين راه روشن ، راه هدايت بشريت است و ريشه در اعتقادات ديني ما دارد. طبيعي است كه مراجع عظام تقليد هم به عنوان كساني كه در زمان غيبت پرچمدار اسلام و شيعه هستند به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند.

 آقاي بنايي شما اشاره كرديد كه مسافران و زوار زيادي براي شركت در اين مراسم به قم آمده بودند. آيا مسئولين شهري براي اين موضوع آمادگي لازم را داشتند؟

شايد يك مشكلي كه در اين ايام به چشم مي خورد بحث ترافيك شهر قم بود. شما مي دانيد كه همه ساله هزاران زاير به اين شهر مي آيند و مسئولين شهر قم بايد براي معضل ترافيكي شهر چاره اي بيانديشند. خوب سوم جمادي الثاني گذشت اما دو هفته ديگر روز ميلاد حضرت زهرا( سلام الله عليها ) است. طبيعي است كه در آن روز هم تعداد زيادي مسافر و زائر به قم خواهند آمد. از سوي ديگر پس از آن ماه رجب و روز سيزدهم رجب ( روز ولادت اميرالمومنين) خواهد شد. پس از آن ماه شعبان و اعياد شعبانيه را داريم. شما نگاه بكنيد مي بينيد كه ما به مناسبت هاي مختلف شاهد حضور  خيلي عظيمي از مسافران و زوار در قم خواهيم بود. اين موضوع اهتمام ويژه‌اي را طلب مي كند. مسئولين بايد به فكر امكانات رفاهي و ترافيكي شهر قم باشند و فكري قطعي و بنيادي براي معضل ترافيك قم بكنند. توجه داريد كه نگاه به اين موضوع يك نگاه ملي است. مسافران از همه نقاط كشور به قم مي آيند و توجه به وضعيت رفاه و آسايش آن‌ها در حقيقت توجه به رفاه مردم تمامي نقاط ايران است. مقام معظم رهبري هم در سفري كه به قم داشتند فرمودند كه خدمت به قم خدمت به جمهوري اسلامي است. با توجه به همه اين مسايل بايد گفت كه بحث خدممت رساني به قم نيازمند بودجه بيشتري است .

آقاي بنايي در گفت و گوي قبلي ما با شما، اشاره كرديد به بودجه اي كه در سفر رهبر معظم انقلاب به قم براي اين استان مقرر شد. شما در آن گفت و گو از عدم تحقق آن بودجه خبر داديد. اين روزها مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي لايحه بودجه سال 91 كل كشور است. آيا در اين لايحه بودجه مصوب سفر رهبري لحاظ شده است؟

نخير. امسال نيز همان داستان سال‌هاي  گذشته تكرار شد. در خوشبينانه ترين حالت مبلغي در حدود 200 ميليارد تومان براي امسال در قم در نظر گرفته شده است. مبلغي كه مصوب سفر رهبري است 1400 ميليارد تومان است كه قرار بود طي سه سال به قم اختصاص يابد و تا الان كه در سال سوم هستيم در حدود 450 ميليارد تومان آن تحقق يافته است. يعني اگر اين 200 ميليارد تومان هم به قم اختصاص يابد در نهايت كمتر از 50 درصد  آن بودجه محقق شده است.

الان كميسيون تلفيق در حال بررسي چه موضوعاتي است؟

الان دو بحث عمده باقي مانده است. يكي بحث طرح هدفمندي يارانه ها و ديگري بحث درآمد‌هاي نفتي .

 آقاي بناي شما در روز شهادت كجا بوديد؟

 ما روز شهادت در دسته‌هاي عزاداري بوديم و همراه آيت الله صافي گلپايگاني تا حرم مطهر حضرت فطمه معصومه (سلام الله عليها) رفتيم. به همين علت از نزديك شاهد شور و هيجاني بوديم كه مردم عزادار در اين روز داشتند و اين خود دليلي است بر اين موضوع كه مراسم آيين فاطمي فراگير شده است.

 

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM