پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

علم و عمل، يادگار ماندگار عالمان مخلص است

mohades 2حجت الاسلام بنایی رئیس کنگره بزرگداشت محدث قمی در مقاله ای در این رابطه آورده است : علم و عمل، يادگار ماندگار عالمان مخلص است. آنان، در حالی ديده از جهان میبندند که چشم مردمان را به باطن گذرای دنيا گشوده و راه قرب و تعالی را به آنها نشان داده ا ند.

عالمان از دنيا می روند، ولی اثرخير آنها باقی می ماند. علم دين، برترين صدقه جاريه و والاترين مصداق باقيات صالحات، ميراث جاودانه اين گروه از دانشوران است که برای آيندگان بر جای می نهند.

مؤسسه آموزشی پژوهشی كانون نويسندگان قمی بر آن است تا از فقيهان وارسته و انديشمندان ارجمندی همچون محدث شهير و مورخ كبير شيخ عباس قمی-كه عمری در راه نشر و ترويج فرهنگ و علوم اهلبيت عصمت و طهارت(ع) گذراندها ند و در اين راه ناملايمت ها، سختی ها، و نامهربانی ها را به جان خريدها ند، اما كوله بار را بر زمين نگذاشتند و راه پيشينيان را با قوت هر چه تمام تر، گامی به جلو برداشته ا ند- تجليل نمايند. و در گام نخست اقدام به برگزاری کنگره بزرگداشت محدث قمی محدث نمود.

خاتم المحدثين مرحوم حاج شيخ عباس قمی ( ۱۲۹۴ - ۱۳۵۹ ق/ ۱۲۵۴ - ۱۳۱۹ ش) از شمار عالمانی است که جان بر سر آرمان نهاده و جاودانه شده است. او در حالی ديده از جهان بست که پس از ۶۶سال عمر، خوانی از نور برای مردم گستراند و همگان را بر آن نشاند. «مفاتيح الجنان» او، بدون هيچ گونه وابستگی يا حمايت يا تبليغ، به گون ها ی خودجوش و به پشتوانه اخلاص والای نويسنده، بعد از قرآن مجيد جايگاه دومين کتاب را در تمام خانه ها و مساجد و حرم ها کسب کرد. همان شهرت بحق – که يکی از ثمرات شجره طيبه اخلاص و تواضع آن بزرگ مرد است-ديگر جنبه های علمی و پژوهشگری محدث قمی را تحتا لشعاع خود قرار داد و ديگر آثار ايشان را، تا حدی، از ياد برد.

کارنامه پربار آن دانشی مرد فرزانه، ده ها برگ زرين ديگر در زمينه های تراجم ، رجال، تاريخ ، اخلاق و موضوعات ديگر دارد؛ مانند: سفينه البحار، الکنی و الالقاب ، فوائدالرضويه، منتهی الآمال، تتمة المنتهی، وقايع الايام و... .

افزون بر منشورات دبيرخانه كنگره – که همزمان با برگزاری مراسم در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت- اينک شماره نخست خبرنامه كنگره، با عنوان »محدث نامه «، در پيش روی شماست. شايد که اين تلاش ناچيز مقدمه آشنايی خوانندگان را با شخصيت و آثار اين اسوه اخلاص و تلاش فراهم آورد.

علی بنايی
رئيس کنگره بزرگداشت محدث قمی
محدث نامه 2 شنبه 15 آبان 89

 

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM